Vennootschappen en coöperaties
- Verbonden partij BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Programma
Bestuur en ondersteuning (0)
Algemeen
Vestigingsplaats
Den Haag
Website
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Deelnemende partijen
De Staat is houder van 50% van de aandelen. De andere 50% is in handen van de gemeenten, elf provincies en een hoogheemraadschap. Gemeente Beverwijk bezit 85.605 van de 55.690.720 aandelen (à €2,50). Dit is 0,154 %.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
De gemeente Beverwijk is aandeelhouder.
Behartigd openbaar belang
- De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang.
- Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak.
- Het eigenaarschap van gemeenten, Provincies en de Staat alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is.
- Gemeente Beverwijk heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht op aandelen die de gemeente bezit.
Visie op de verbonden partij
- De lasten van burgers zo laag mogelijk houden door het aantrekken van leningen ofwel het aantrekken van financieringsmiddelen tegen een zo laag mogelijk rentepercentage.
Beleidsvoornemens
- Gelet op de wijze waarop de BNG het openbaar belang behartigt, wil gemeente Beverwijk het aandelenbezit in de BNG behouden.
(Wijziging) belang
- Op de gemeentelijke balans zijn aandelen in de BNG opgenomen voor een bedrag van €214 dzd, dat is tevens het risicobedrag
- Het totale geplaatste en volgestorte aandelenpakket bedraagt €139,3 mln
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2020
2022
Eigen vermogen
5.097.000
Niet bekend
Vreemd vermogen
155.262.000
Niet bekend
Resultaat
221.000
Niet bekend
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
Toelichting financiële gegevens
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- De BNG als bank heeft te maken met risico’s op het gebied van een Bankbelasting, de uitvoering van Basel III (verhoging van het kapitaal) en het Schatkistbankieren (verplichte storting van overtollige gelden bij het Rijk)
- De BNG hanteert een risicobeheersysteem en er is sprake van een laag risiconiveau
Gemeenschappelijke regelingen
- Verbonden partij IJmond Werkt!
IJmond Werkt!
Programma
Sociaal Domein (6)
Algemeen
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Dagelijks bestuur: Wethouder B.G.P. van den Berg, Algemeen Bestuur Wethouder H.J. Niele-Goos.
Behartigd openbaar belang
IJmond Werkt! is de gezamenlijke uitvoeringsorganisatie van de vier IJmondgemeenten die uitvoering geeft aan de re-integratietaken in het kader van de participatie voor mensen, met of zonder arbeidsbeperking, waarbij de zorgvraag geen belemmering vormt voor het vinden van werk. Tevens voert IJmond Werkt! de re-integratie taken voor de Wsw uit.
Visie op de verbonden partij
- De economische zelfstandigheid en maatschappelijke participatie bevorderen en voorkomen van sociaal isolement van een ieder die niet in de eigen bestaansmiddelen kan voorzien.
- Betrokkenen te stimuleren tot werk met ondersteuning van een geschikt aanbod van instrumenten en activiteiten.
Beleidsvoornemens
- IJmond Werkt! (onderdeel van het werkgeversservicepunt (WSP)) is het re-integratiebureau voor de vier IJmondgemeenten. In het afsprakenkader IJmond Werk! 2021-2023 zijn de uitgangspunten en afspraken tussen opdrachtgever (de deelnemende gemeenten) en de opdrachtnemer (IJmond Werkt!) vastgelegd ten aanzien van de opgaven, samenwerking, afstemming en resultaatafspraken. Het afsprakenkader biedt de basis voor een duurzame regionale samenwerking.
- Het participatiebudget wordt vanaf 2018 jaarlijks flexibel ingezet voor de gehele doelgroep.
- Vanaf 2018 wordt 10% van het te besteden re-integratiebudget (participatiebudget minus de loonkosten Wsw) beschikbaar gesteld voor mensen op de eerste twee treden van de participatieladder en innovatie doeleinden.
(Wijziging) belang
Niet van toepassing
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2020
2022
Eigen vermogen
1.734
1.678,0
Vreemd vermogen
3.601
2.831,0
Resultaat
0
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
5.318,0
5.556,0
Toelichting financiële gegevens
Zie hiervoor jaarstukken 2020, begroting 2022 en meerjarenraming 2023-2024
Bron
Jaarstukken 2019, herziene begroting 2020, begroting 2021 en meerjarenraming 2022-2024, zie hiervoor de webpagina vastgesteld beleid gemeente Beverwijk
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
De grootste risico’s zijn de mogelijke verdere kortingen op de WSW- en re-integratiedeel subsidie, de uitstroomvariabelen SEO, bezuinigingen op groenopdrachten, mogelijke pensioenverplichtingen en verplichtingen btw. De algemene reserve per 31-12-2020 was €500 dzd. Afgesproken is dat de algemene reserve nooit boven dit bedrag uitkomt, het meerdere wordt aan de deelnemers aan IJmond Werkt! uitbetaald. De bestemmingsreserves en voorzieningen zijn niet bedoeld ter dekking van genoemde risico’s. Gezien de begrote inkomsten en uitgaven 2021 (klein positief resultaat), de hoogte van de algemene reserve en de risico’s, is het weerstandsvermogen laag.
Grote toename werkzoekenden verwacht als gevolg van Covid-19. - Verbonden partij Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond
Programma
Volksgezondheid en milieu (7)
Algemeen
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen, Haarlem, provincie Noord-Holland, Purmerend, Beemster, Bloemendaal, Heemstede, Zandvoort, Waterland, Wormerland, Landsmeer, Oostzaan en Edam-Volendam
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder N. Özütok
Behartigd openbaar belang
- De Omgevingsdienst IJmond (ODIJ) heeft tot doel het zo effectief en efficiënt mogelijk voorbereiden, waaronder (gevraagd en ongevraagd) adviseren en het (laten) uitvoeren van de integrale milieutaken van de deelnemers.
- De ODIJ en de deelnemende gemeenten maken toetsbare afspraken over de omvang en de kwaliteit van de te leveren producten en diensten, evenals de daaraan verbonden kosten.
- Voor deze gemeenten voert de ODIJ minimaal de milieuhandhaving van zware bedrijven en de ketenhandhaving asbest en grond uit (het zogenaamde basistakenpakket).
- Door decentralisatie van de handhavingstaken zijn de provinciale bedrijven in de aangesloten gemeenten ook bij de ODIJ ondergebracht.
- De ODIJ voert in mandaat van de Provincie ook de vergunningverlening, toezicht en handhaving op bodemverontreiniging en bodemsanering uit
Visie op de verbonden partij
- Het behouden en waar mogelijk verbeteren van de milieukwaliteit waarbij duurzaamheid en leefbaarheid als standaard centraal staan
- In het Milieubeleidsplan 2015-2020 van gemeente Beverwijk (zie hiervoor ook webpagina vastgesteld beleid) is het realiseren van de doelstellingen van het Energie akkoord leidend geweest
- Voor het verbeteren van de kwaliteit van de fysieke leefomgeving zijn beleidsnotities vastgesteld op het gebied van milieuhandhaving, lucht, geluid, Schiphol, bodem en externe veiligheid
- Voor wettelijke taken is het de ambitie om (blijvend) aan de wettelijke normen te voldoen
Beleidsvoornemens
In 2022 voert Omgevingsdienst IJmond het volgende voor Beverwijk uit:
- Uitvoering geven aan het nieuwe Milieubeleidsplan 2021-2025. De taken hieronder vormen ook onderdeel van het Milieubeleidsplan.
- Uitvoering geven aan het Programma Gezondheid en Luchtkwaliteit 2022-2025. Het programma omvat een intensivering van bestaande maatregelen uit de Visie Luchtkwaliteit 2017-2021 en geeft invulling aan het landelijke Schone luchtakkoord. In 2022 wordt gestart met de meest effectieve maatregelen. Zo voeren we voor de A22 een onderzoek uit naar de effecten op de luchtkwaliteit.
- Uitvoering Transitievisie Warmte (TvW): Het opstellen van een Wijkuitvoeringsplan (WUP) voor het Kuehneplein. Samen met de bewoners, de woningbouwcorporaties en andere stakeholders verkennen we alternatieve duurzame warmtebronnen ter vervanging van aardgas. In de TvW is aangeven dat een warmtenet de preferente voorkeur voor deze wijk heeft. De WUP wordt opgesteld mits het Rijk hiervoor voldoende middelen beschikbaar stelt.
- Het verduurzamen van de mobiliteit via IJmond Bereikbaar. In 2022 wordt intensief ingezet op de werkgeversaanpak (verduurzaming vervoer personeel zoals het gebruik van de fiets). Deze maatregel is opgenomen in het Programma Gezondheid en Luchtkwaliteit. Werkgevers worden gestimuleerd om thuiswerken te faciliteren.
- Greenbiz: Bedrijven worden gestimuleerd om zonnepanelen op hun gebouwen te plaatsen. Bedrijven worden hierbij ondersteund met het aanvragen van subsidie voor zonnepanelen. De opgewekte energie wordt via een platform met vraag en aanbod uitgewisseld (GreenBiz Energy). Verder wordt energiebesparing (o.a. met energiescans) en de circulaire economie (o.a. hergebruik en uitwisseling grondstoffen) bij bedrijven gestimuleerd. Kantooreigenaren worden geinformeerd over het verplichte energielabel C per 1 januari 2023. De energiescans helpen de kantooreigenaren om aan deze verplichting te voldoen.
- Green deal zorg: We organiseren weer 3 a 4 kennisbijeenkomsten met de deelnemende zorginstellingen Heliomare, VivA!Zorgroep en het Rode Kruis Ziekenhuis. De Green deal loopt in oktober 2022 af. We gaan we met de deelnemers in gesprek over het vervolg op de huidige Green Deal. Onze inzet is het behoud van het netwerk en de zorg verder brengen in het traject van verduurzaming. kennisbijeenkomsten.
- Verduurzamen bestaande bouw: Het uitvoeren van energiescans bij particuliere woningeigenaren in het kader van de Regeling Reductie Wonen. Samen met de woningbouwcorporaties en Eco Beverwijk ondersteunen we huurders met een energieadvies en kleine energiebesparende maatregelen zoals radiatorfolie. Vanuit het Energiebesparingsprogramma organiseren we voor inwoners het energieloket, collectieve wijkaanpakken en de duurzame huizenroute van het HIER klimaatbureau. We ondersteunen acties van de energiecoöperatie Eco Beverwijk. Het programma loopt in 2022 af. We gaan met de provincie in overleg over een vervolg. Het REP is een programma dat voor 50% gefinancierd wordt door de provincie en 50% door de gemeente.
- Het uitvoeren van de duurzaamheidslening voor duurzame maatregelen bij particuliere woningeigenaren.
- Bodem: Met de intrede van de Omgevingswet (naar verwachting 1-7-2022) zal provincie Noord-Holland een aantal bodemtaken uit de Wet bodembescherming overdragen aan de gemeenten. Hiermee wordt de gemeente bevoegd gezag voor bodemverontreinigingen en sanering hiervan. Met de warme overdracht komen ook middelen vanuit het Rijk mee. Hoeveel is nog niet bekend. De gemeente voert de bodemtaken uit mits er voldoende middelen beschikbaar gesteld worden. De monitoring van de grondwaterverontreiniging ter plaatse van Aagtenpark wordt voortgezet en geevalueerd.
- De gemeente is wettelijk adviseur voor vergunningprocedures van zwaar milieubelastende bedrijven die onder het bevoegd gezag van de provincie vallen zoals Tata Steel en Nuon. Omgevingsdienst IJmond voert deze taak voor de gemeente uit. In 2022 wordt aandacht besteed aan activiteiten en ontwikkelingen bij Tata Steel het afzien van geurmaatregelen bij hoogoven 6 en monitoringsvoorschriften voor emissies naar de lucht, de waterstoffabriek en de opslag van CO2 in zee. Het wettelijk adviseurschap wordt geintensiveerd (maatregel in het Programma Gezondheid en Luchtkwaliteit).
- Geluid: We blijven inzetten op het beperken van hinder van vliegverkeerslawaai rondom Schiphol op basis van de Bestuurlijke agenda Schiphol. De Bestuurlijke agenda loopt in 2022 af. We evalueren de Bestuurlijke agenda en we nemen nieuwe ontwikkelingen zoals de Luchtvaarnota 2020-2050 mee bij het opstellen van een nieuwe Bestuurlijke agenda. We actualiseren de geluidsbelastingkaarten van 2017. De geluidsbelastingkaarten geven het geluidniveau van wegverkeer op de gevel van woningen aan. Op basis van de geluidsbelastingkaarten stellen we in 2023 een actieplan geluid op. Woningen met een hoog geluidniveau op de gevel komen in aanmerking voor geluid beperkende maatregelen zoals de toepassing van stil asfalt op de weg.
- Omgevingsdienst IJmond volgt de ontwikkelingen rondom de stikstofproblematiek op de voet en adviseert de gemeente bij ruimtelijke projecten op dit aspect (en andere milieuaspecten zoals geluid).
(Wijziging) belang
Het aandeel van Beverwijk bedraagt 14,24%
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2020
2022
Eigen vermogen
395,9
343,6
Vreemd vermogen
7.741,5
7.750,3
Resultaat
0
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
932,3
984,9
Toelichting financiële gegevens
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Omgevingsdienst IJmond heeft een onderzoek naar haar weerstandsvermogen uitgevoerd. Op basis van de onderkende risico’s is het benodigde weerstandsvermogen gesteld op € 467.230. Ultimo 2020 bedraagt de algemene reserve € 260.000. Een deel (€ 115.000) van het resultaat over 2020 wordt gedoteerd aan het weerstandsvermogen. Hiermee bedraagt het weerstandsvermogen in 2022 € 375.000. Door het tekort is de Omgevingsdienst niet volledig in staat om risico's op te vangen met haar eigen vermogen. De deelnemende gemeenten staan hiervoor garant. In de komende drie jaar vult de Omgevingsdienst het weerstandsvermogen aan tot het gewenste niveau van €467.000. Als dit na drie jaar niet op eigen kracht is gelukt dan vraagt de Omgevingsdienst een bijdrage aan de deelnemers.
- Verbonden partij Cocensus
Cocensus
Programma
Bestuur en ondersteuning (0)
Algemeen
Vestigingsplaats
Hoofddorp
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Alkmaar, Bergen, Beverwijk, Castricum, Den Helder, Haarlem, Haarlemmermeer, Heerhugowaard, Heiloo, Hillegom, Langedijk, Oostzaan, Uitgeest en Wormer.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder N. Özütok
Behartigd openbaar belang
Cocensus zorgt voor:
- Heffing en invordering van (on)roerende zaakbelasting
- Rioolrechten en afvalstoffenheffing
- Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen
- Voert de Wet waardering onroerende zaken uit
Cocensus zorgt voor de heffing en inning van:
- Grafrechten
- Havengelden
- Hondenbelasting
- Leges
- Marktgelden
- Parkeerbelasting
- Precariobelasting
- Toeristenbelasting
- Vermakelijkhedenretributie
Visie op de verbonden partij
- Het samenwerkingsverband zorgt voor een efficiëntere en effectievere uitvoering van de belastingtaken.
Beleidsvoornemens
Cocensus is per april 2021 naar het nieuw kantoor aan de Trompet te Heemskerk verhuisd. De gehuurde huisvesting is gewijzigd van twee locaties (Hoofddorp en Alkmaar) naar één pand in eigendom. In het meerjarenperspectief wordt rekening gehouden dat vanaf 2022 door de verhuizing naar één en daarbij ook een duurzaam pand, er besparingen op huisvestingslasten en energielasten zullen zijn. Naast deze besparingen wordt onderzocht of voor de komende jaren meerdere besparingen mogelijk zijn op de bedrijfslasten van Cocensus of op de gezamelijke lasten van Cocensus en de deelnemende gemeenten. Bij het thuiswerken, het gegevensbeheer, de klantcontacten en de handhaving wordt nader onderzocht of er mogelijkheden tot besparing te realiseren zijn.
(Wijziging) belang
niet van toepassing
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2020
2022
Eigen vermogen
477,1
nog niet bekend
Vreemd vermogen
13.664,0
nog niet bekend
Resultaat
227,1
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
806,9
795,3
Toelichting financiële gegevens
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Zie paragraaf risico’s van de begroting 2022 van Cocensus
- Verbonden partij ReinUnie
ReinUnie
Programma
Volksgezondheid en milieu (7)
Algemeen
Vestigingsplaats
Heemskerk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Velsen en Heemskerk
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder H.J. Niele-Goos en wethouder N. Özütok
Behartigd openbaar belang
- De gemeenschappelijke belangen van de deelnemers in de GR behartigen die verband houden met de (ver)koop en verhuur van opstallen (gebouwencomplex in Velsen-Zuid)
- Bevordering van gemeenschappelijke standpuntbepaling voor afvalverwerking en reiniging
- De afspraken over de taken en bevoegdheden zijn vastgelegd in de GR
- In welke mate het openbaar belang in 2021 verandert op basis van de te besluiten toekomstnotitie zoals aangehaald bij "beleidsvoornemens" is nu nog niet bekend.
Visie op de verbonden partij
- Het beheren van de huur-, financiering- en andere overeenkomsten
- Gemeenschappelijk bepalen van standpunten op het gebied van afvalbeheer binnen de GR
- Zie hiervoor ook de webpagina vastgesteld beleid gemeente Beverwijk
Beleidsvoornemens
Nadat het eigendom van alle ondergrondse containers tussen HVC-GR ReinUnie en de gemeenten is geharmoniseerd per 2018 is daarna met de deelnemers van deze GR de noodzaak/wenselijkheid tot voortzetting/opheffing besproken. Dit in relatie tot de uittreding van Zaanstad uit de GR AIJZ per 1-4-2019 en de mogelijkheid om deze gemeenschappelijke regelingen samen te voegen tot één regeling. Het zelfstandig aandeelhouderschap van Velsen en uittreding uit de GR AIJZ maakt het samenvoegen van de regelingen niet meer mogelijk. Een nieuwe notitie wordt opgesteld waarbij de mogelijkheid en de consequenties van het opheffen van de GR ReinUnie verder wordt uitgewerkt (gereed 4e kwartaal 2020). De consequenties daarvan voor 2021 zijn nu nog niet bekend.
(Wijziging) belang
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2020
2022
Eigen vermogen
0,9
Niet bekend
Vreemd vermogen
3.135,7
Niet bekend
Resultaat
0
Niet bekend
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
5,5
5,5
Toelichting financiële gegevens
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing.
- Verbonden partij Centraal Nautisch Beheer (CNB)
Centraal Nautisch Beheer (CNB)
Programma
Verkeer, vervoer en waterstaat (2)
Algemeen
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
https://www.portofamsterdam.com/nl/scheepvaart/zeevaart/het-centraal-nautisch-beheer
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeenten Amsterdam, Beverwijk, Velsen en Zaanstad en voorts de private havenbeheerders Zeehaven IJmuiden en Tata Steel IJmuiden.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder S. Ferraro
Behartigd openbaar belang
- Het CNB is een GR waarin de havengemeenten van het Noordzeekanaalgebied (Amsterdam, Beverwijk, Velsen en Zaanstad) samenwerken aan een veilig, vlot en duurzaam gebruik van de nautische ruimte in het Noordzee-kanaalgebied.
Visie op de verbonden partij
- Bevordering van een vlotte, veilige en milieuverantwoorde afwikkeling van het scheepvaartverkeer in Beverwijk en het Noordzeekanaalgebied.
Beleidsvoornemens
Herziening onderdelen Regionale Havenverordening in 2022 o.b.v. gewijzigde actualiteiten en voortschrijdende inzichten.
(Wijziging) belang
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2020
2022
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
0
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
0
0
Toelichting financiële gegevens
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Er is geen financieel risico voor de gemeente Beverwijk. De financiering van het Centraal Nautisch Beheer wordt gedragen door Port of Amsterdam.
- Verbonden partij Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM)
Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM)
Programma
Sport, cultuur en recreatie (5)
Algemeen
Vestigingsplaats
Uitgeest
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Provincie Noord-Holland en de gemeenten Alkmaar, Beverwijk, Castricum, Heemskerk, Heiloo, Uitgeest en Zaanstad.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder H.J. Niele-Goos
Behartigd openbaar belang
Het RAUM zet zich in voor
- Een evenwichtige ontwikkeling van de recreatie en de watersport op en rondom het Alkmaarder- en Uitgeestermeer en aangrenzende gebieden en de recreatie in de Buitenlanden, het Aagtenpark en de Omzoom
- Het tot stand brengen, bewaren en onderhouden van het landschap in het recreatiegebied Alkmaarder- en Uitgeestermeer, Buitenlanden, het Aagtenpark en Omzoom
- Duurzaam in stand houden van natuur- en recreatiegebieden, oeverrecreatie en watersport voor bewoners uit de omliggende gemeenten en wijde regio
Visie op de verbonden partij
- Bevordering van goede mogelijkheden voor recreëren in de buitenruimte met de daaraan verbonden leefbaarheid voor alle bewonersgroepen
- Voldoende voorzieningen voor dagrecreatie voor alle groepen van de bevolking waaronder het gebruik van; strand, duingebied, volkstuinen, het Alkmaarder- en Uitgeestermeer, de Buitenlanden, Aagtenpark en de Omzoom.
Beleidsvoornemens
- opstellen, vaststellen en uitdragen van een uitvoeringsprogramma voor de nieuwe toekomstvisie van het RAUM en het realiseren van ambities
- opstellen en uitwerken van nog nader te benoemen en detailleren projecten voor gebiedsdeel IJ-Z van het RAUM (op basis van overtollige reserves)
- uitgifte van enkele locaties als Dorregeest, de Hoorne en de Woudhaven resulterend in een besparing op de beheerlasten en toenemende exploitatiebaten(Wijziging) belang
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2020
2022
Eigen vermogen
1.597,9
2.224,9
Vreemd vermogen
357,7
310,0
Resultaat
102,4
65,2
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
110,2
113,9
Toelichting financiële gegevens
Bron: Jaarrekening en Programmabegroting RAUM
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Verbonden partij Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid en Midden-Kennemerland
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid en Midden-Kennemerland
Programma
Onderwijs (4)
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Velsen en
ZandvoortBestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder B.G.P. van den Berg
Behartigd openbaar belang
- Deze regeling behartigt het belang van een centrale registratie voor uitvoering van de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake Regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten
- gemeente Haarlem is centrumgemeente
Visie op de verbonden partij
- Er is een uitvoeringsorganisatie ingesteld voor het verzorgen van de leerlingenadministratie en verzuimmeldingen via digitale verwerking
- Scholen in de regio melden op 1 gelijke wijze verzuim aan.
Beleidsvoornemens
- In 2022 zal uitvoering gegeven aan de centrale registratie
- Voor de gehele regio is één actueel en volledig bestand van alle 4- tot 23-jarigen ontstaan met informatie over schoolbinding, verzuim- en startkwalificatie en dergelijke.
- Gemeenten kunnen hier gebruik van maken voor uitvoering van hun wettelijke leerplicht- en RMC-taken.
(Wijziging) belang
Niet van toepassing
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2020
2022
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
n.v.t.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
23
23
Toelichting financiële gegevens
Er wordt jaarlijks een bijdrage aan CARel (het verzuimregistratiesysteem) betaald. Ook wordt er jaarlijks een bijdrage van de gemeenten Haarlem ter (gedeeltelijke) dekking van de loonkosten van onze leerplichtambtenaren, ontvangen. De bijdragen zijn gebaseerd op de begroting 2022 en meerjarenbegroting t/m 2025.
Bron
Jaarverslag 2020 en begroting 2022, zie hiervoor de webpagina vastgesteld beleid 'verbonden partijen'
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing
- Verbonden partij Veiligheidsregio Kennemerland
Veiligheidsregio Kennemerland
Programma
Veiligheid (1)
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Burgemeester M.E. Smit
Behartigd openbaar belang
Taken Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
- Inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises
- Adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de (krachtens de wet) aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald
- Adviseren college over de brandweertaak
- Voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing
- Instellen en in stand houden van een brandweer
- Instellen en in stand houden van een geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR)
- Voorzien in de meldkamerfunctie
- Aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel
- Inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen/tussen de diensten van de VRK en de diensten/organisaties die betrokken zijn
- Publieke gezondheidszorg en jeugdgezondheidszorg
Visie op de verbonden partij
- Zorg dragen voor bescherming van burgers tegen onveilige situaties en het adequaat optreden op het moment dat zich een ramp voordoet.
- Niet alleen de VRK heeft hierin een belangrijke taak maar ook de deelnemende gemeenten zijn verantwoordelijk voor bijvoorbeeld opvang en verzorging.
Beleidsvoornemens
·De VRK is verantwoordelijk is voor uitvoering van de basisbrandweerzorg, de GGD taken en de bestrijding van rampen en crises in de regio
·Het samenwerkingsverband levert, naast de wettelijke verplichting, een efficiëntere en effectievere uitvoering van taken op
·De continue aanpassing aan veranderende omstandigheden en het hoge risicoprofiel van Beverwijk en de regio IJmond vragen om kwalitatief hoogwaardige dienstverlening tegen zo laag mogelijke kosten
·Dit geldt zowel op het gebied van volksgezondheid als veiligheid in brede zin.(Wijziging) belang
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2020
2022
Eigen vermogen
8.900,0
4.069,0
Vreemd vermogen
56.312,0
47.723,0
Resultaat
5.270,0
319,0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
4.161,0
4.418,0
Toelichting financiële gegevens
Bron: Jaarverslag VRK 2020 en programmabegroting 2022-2025 (IN-21-72706)
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Zie hiervoor de begroting VRK 2017, par. 4.1, weerstandsvermogen en risicobeheersing (blz. 48 e.v.): met uitgebreide info over het risicoprofiel met kwantificeerbare en niet kwantificeerbare risico’s en een omschrijving van de maatregelen. Er is sprake van een gematigd profiel en daardoor een weerstandscapaciteit van 5% van de begroting.
Stichtingen en verenigingen
- Verbonden partij Stichting RIJK
Stichting RIJK
Programma
Bestuur en ondersteuning (0)
Algemeen
Vestigingsplaats
Heemstede
Website
Rechtsvorm
Stichtingen en verenigingen
Deelnemende partijen
Beverwijk, Bloemendaal, De Ronde Venen, Diemen, Heemskerk, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Oostzaan, Ouder-Amstel, Teylingen, Uitgeest, Uithoorn, Velsen en Wormerland
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Gemeentesecretaris; drs. E.R. Loenen
Behartigd openbaar belang
- Stichting RIJK (RIJK) is een collectief waarin gemeenten samenwerken bij het vormgeven van inkoop en aanbesteding binnen hun organisaties
Visie op de verbonden partij
- Beheersing en transparantie van inkoop en aanbestedingsproces
- Maatschappelijk verantwoord inkopen (duurzaam, circulair) en social return
- Het samenwerkingsverband zorgt voor een efficiënte en effectieve uitvoering van de inkoop en aanbestedingsprocessen
Beleidsvoornemens
Gemeenten hebben te maken met ingrijpende ontwikkelingen. Deels zijn deze conjunctureel van aard, zoals de gevolgen van corona en deels zijn deze structureel van aard, zoals de tekorten op de begroting bij gemeenten. Deze ontwikkelingen kwamen bovenop reeds bestaande beleidsthema's zoals o.a. Maatschappelijk verantwoord inkopen, transitie in het sociaal domein en de positie in het MKB . St. RIJK beweegt mee met gemeenten en levert ondersteuning bij het bereiken van deze doelstellingen. St. RIJK heeft een inkoopscan ontwikkeld, dat inzicht biedt in de beinvloedbare kosten. Enerzijds betekent dat doelmatig handelen en een bijdrage leveren aan het verminderen van de kosten bij gemeenten. Tevens heeft St. RIJK kritisch naar haar eigen begroting gekeken en is erin geslaagd een gelijkblijfende deelnemersbijdrage te presenteren. St. RIJK blijft optimale ondersteuning bieden vanuit de verschillende kennisteams door middel van doel- en rechtmatig inkopen. Daarnaast is een Auditcommissie ingesteld die voor de deelnemende gemeenten meer betrokkenheid brengt ten aanzien van financiën. Verder wil St. RIJK gaan werken met kern presatie indicatoren (KPI) op het vlak van haar dienstverlening.
(Wijziging) belang
niet van toepassing
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2020
2022
Eigen vermogen
1.308,2
niet bekend
Vreemd vermogen
399,1
niet bekend
Resultaat
592
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
317,1
177,4
Toelichting financiële gegevens
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Uittreden deelnemende gemeente(n). Bij een calamiteit of incident zal in het ongunstigste geval deelnemende partijen in de lasten meedragen.