Verkeer, vervoer en waterstaat

Risico's

Verleggen hoogspanningskabels

  • Gemeente Beverwijk heeft een verschil van inzicht met een netbeheerder over de kostenverdeling voor het verleggen van hoogspanningskabels. De vordering van de netbeheerder op de gemeente bedraagt ca. € 140 dzd en die van de gemeente op de netbeheerder bedraagt ca. € 57 dzd.

Er zijn geen gerechtelijke stappen ondernomen en de partijen zijn na overleg overeengekomen dat beiden afzien van de claim. Dit is in 2018 per brief bevestigd aan de netbeheerder. Deze heeft dit echter nooit bevestigd. Daarentegen heeft de netbeheerder de afgelopen 3 jaar ook geen verzoek tot betaling gedaan of hier op enige wijze aan gerefereerd.

Het eventuele risicobedrag maakt deel uit van de totale exploitatierisico's.

Fiscaliteit straatparkeren

  • Al enige jaren is er een juridisch dispuut over de vraag of gemeenten btw moeten afdragen over de parkeerinkomsten aan de openbare weg. Indien de Hoge Raad oordeelt dat de overheid als ondernemer wordt aangemerkt betekent dit dat er over de opbrengst van het straatparkeren btw moet worden afgedragen. Verder bestaat de kans dat er ook VpB moet worden afgedragen over deze activiteit als de overheidstakenvrijstelling niet langer van toepassing is. In de begroting van 2021 is € 1,4 mln aan inkomsten begroot en hiervan zou € 197 dzd als btw moeten worden afgedragen. Het is aan de Hoge Raad en/of de regering om te bepalen vanaf wanneer het effect zal optreden. De btw betreft Europese btw-regelgeving en een oordeel van de Hoge Raad inzake straatparkeren en btw kan ook fiscale gevolgen hebben voor andere lidstaten en de verschuldigdheid van VpB. Hier op gelet, kan het nog jaren duren voor er een uitspraak komt. Gezien de verwachting dat het nog jaren gaat duren voordat er meer duidelijkheid is, wordt het risico op € 0 geschat.

Verzelfstandiging zeehaven De Pijp

  • Het vervolgproces van de verzelfstandiging van de Beverwijkse zeehaven hangt samen met nadere besluitvorming binnen het programma Spoorzone. De ontwikkelingen en nog uit te voeren onderzoeken vanuit dit programma kunnen leiden tot verder uitstel of afstel van de verzelfstandiging van zeehaven De Pijp. Volgend uit het raadsbesluit van 8 april 2021 wordt uitgegaan van een onderzoeksperiode van drie jaar. Op het moment dat de onderzoeksresultaten bekend zijn, worden/kunnen nadere keuzes ten aanzien van de verzelfstandiging worden gemaakt.

Het risico blijft daarbij dat de gemeente langer of permanent de risico's voor de exploitatie en ontwikkeling van de gemeentelijke haven moet blijven dragen. Ook bestaat het risico dat investeringsbeslissingen, rond bijv. infrastructurele werkzaamheden, hierdoor worden uit- of afgesteld. Dit risico vormt onderdeel van de exploitatierisico's.

Herstel Kade

  • Door het buiten gebruik stellen van een deel van de Noorderkade zijn er geen risico's meer op het gebied van veiligheidsvoorschriften en zijn er geen directe herstelwerkzaamheden noodzakelijk. Hierdoor komt dit risico te vervallen.
Deze pagina is gebouwd op 10/12/2021 10:13:23 met de export van 10/12/2021 10:02:20