Financieel kader

Meerjarenraming

Mutaties Programmabegroting 2022

1. Effect opstellen taakveldenraming 2022
De financiële effecten van de taakveldenraming betreffen onder andere de berekende kapitaallasten, indexatie en mutaties onder de €25 dzd.

2. Voorziening onderhoud vastgoed
Op 30 september jl. heeft de raad het Beheerplan Vastgoed Onderhoud vastgesteld en is de voorziening Groot Onderhoud Vastgoed gevormd (INT-21-60567). Jaarlijks wordt er een bedrag van €640 dzd gestort in de voorziening. Daarnaast is een jaarlijks bedrag van €150 dzd nodig voor correctie en periodiek (klein) onderhoud. De onderhoudsbudgetten die reeds in de begroting waren opgenomen zijn omgezet.  

3. Archiefkosten migratie
In 2022 staat het opschonen en digitaliseren van het bouwvergunningen archief gepland, dit wordt door derden uitgevoerd.

4. Bijdrage Stichting RIJK
Op basis van de vastgestelde begroting 2022 van Stichting RIJK is de bijdrage aan Stichting RIJK verlaagd.

5. Verwerken taakstelling in portefeuille PH's
Van de doelstelling om vanaf 2022 €400 dzd per jaar om te buigen op de begroting is tot op heden ca. 1/3e deel gerealiseerd. Nog vóór de wisseling van het college maakt dit college concrete plannen om het resterende deel te realiseren.

6. Verschuiven taakstelling indexatie GR
Het bevriezen van indexaties van bijdragen aan gemeenschappelijke regelingen is voor een  beperkt deel gerealiseerd. Er is gebleken dat er meer afstemming nodig is om de doelstelling volledig te realiseren, dit kost tijd. Daarom is het jaar van beoogde realisatie in deze begroting met een jaar vertraagd.

7. Areaaluitbreiding OZB opbrengst
De werkelijke areaaluitbreiding tussen 1 januari 2020 en 1 januari 2021 is in de begroting verwerkt.

8. Spaardoelstelling
Voor een aantal nieuwe taken zijn vanaf 2022 middelen begroot, tevens wordt het sparen voor specifieke opgaven inzake onderwijs en wegen gecontinueerd. Bovendien is de algemene reserve na de laatste storting van het jaarresultaat over 2020 verstevigd. Om voorgenoemde redenen stelt het college voor om de spaardoelstelling van jaarlijks €450 dzd los te laten.

9. Fasering bestemmingsreserve wegen en bestemmingsreserve onderwijshuisvesting
Vanaf de begroting 2021 zijn stortingen in de bestemmingsreserves voor wegen en onderwijshuisvesting verwerkt met als doel te sparen voor vervanging. In deze begroting is een fasering doorgevoerd, de beoogde bedragen per bestemmingsreserve zijn niet gewijzigd.  

10. Hogere lasten leerlingenvervoer
Uit de prognose van RCT Regiorijder blijkt dat voor leerlingenvervoer een stijging wordt verwacht in 2022. Dit is een gevolg van de NEA-index (contractueel overeengekomen) van 2,5% en meer schooldagen in 2022 dan 2021. Daarnaast werd afgelopen jaren de stijging gedekt met incidentele voordelen en was het structureel budget voor leerlingenvervoer  niet juist in de begroting verwerkt. Dit resulteert in een verhoogde begroting van €150 dzd vanaf 2022.

11. Aanpassen bijdrage IJmond Werkt!
De bijdrage aan IJmond Werkt! is in de begroting 2021 aangepast conform de vastgestelde begroting van IJmond Werkt. Daarnaast is in de meicirculaire 2021 de integratie-uitkering Participatie verhoogd, deze middelen worden ingezet voor de bijdrage aan IJmond Werkt! Dit resulteert in een aanpassing van de gemeentelijke bijdrage aan IJmond Werkt en ook een lagere onttrekking uit de bestemmingsreserve Decentralisaties Breed.

12. Hogere lasten maatwerkvoorzieningen (vervoersvoorzieningen)
Door invoering van het abonnementstarief en de dubbele vergrijzing, zijn de uitgaven aan maatwerkvoorzieningen gestegen. Met name de individuele vervoersvoorzieningen (zoals scootmobielen) zijn gestegen. Op basis van huidige prognoses wordt het budget structureel verhoogd met €125 dzd.

13. Hogere lasten jeugdhulp
Bij het opstellen van de programmabegroting 2021, bleek een grote stijging op jeugdhulp uit de toen gemaakte prognose. Deze stijging leek voor een groot deel voort te komen uit de corona crisis. Voor het jaar 2021 was extra budget van €800 dzd geraamd. Uit de huidige prognose blijkt deze stijging nog steeds, daarom wordt voor de jaren vanaf 2022 ook €800 dzd geraamd op taakveld Maatwerkdienstverlening 18- (6.72).

14. Volksgezondheid (dossier Tata)
Bij de uitvoering van het programma Gezondheid en Luchtkwaliteit wordt door ODIJ samengewerkt met de gemeentelijke gezondheid beleidsmedewerkers. Aangezien het programma gezondheid en luchtkwaliteit extra inspanning vergt voor het beleidsonderdeel gezondheid, wordt hiervoor incidenteel budget gevraagd.

15. Programma gezondheid en luchtkwaliteit 2022-2025
Om de doelstellingen en ambities van de visie en het programma te kunnen behalen is het nodig bestaande maatregelen te intensiveren. Hiervoor is een tijdelijke uitbreiding van formatie (3fte) bij Omgevingsdienst IJmond (ODIJ) voor de looptijd van het programma (vier jaar vanaf 2022) nodig. De IJmondgemeenten geven hiervoor gezamenlijk een extra financiële impuls. De jaarlijkse financiële bijdrage is als volgt verdeeld:

  • Beverwijk   : €85 dzd
  • Heemskerk   : €85 dzd
  • Velsen   : €170 dzd

Voor 2022 is het meten van luchtkwaliteit langs drukke wegen ingepland. Hiervoor is incidenteel in totaal €20 dzd benodigd voor de uitvoering. De IJmondgemeenten dragen hieraan als volgt bij:

  • Beverwijk   : €5 dzd
  • Heemskerk   : €5 dzd
  • Velsen   : €10 dzd

In de begroting is geen rekening gehouden met bovenstaande budgetten. Aan de raad wordt voorgesteld om budget beschikbaar te stellen. Het betreft €90 dzd in 2022 en €85 dzd voor 2023, 2024 en 2025.

16. Programma duurzaamheid
Op dit moment wordt gewerkt aan het programma duurzaamheid. Verwachting is dat de Raad in december 2021 een besluit neemt over het programma. Op dit moment is al duidelijk dat het programma pas kan starten als minimaal de inzet rondom het programmamanagement (programmamanager, communicatieadviseur, ondersteuner) is geregeld en er budget beschikbaar is voor het uitvoeren van een aantal onderzoeken en verkenningen. Daarbij is gerekend met minimaal noodzakelijke kosten. Indien blijkt dat het nodig is om activiteiten te intensiveren of toe te voegen dan zal bij besluitvorming over het programma een aanvullend financieel voorstel worden voorgelegd.

Het programma Duurzaamheid voor Beverwijk gaat over het totaal aan inhoudelijke werkzaamheden op dit terrein. Het programma heeft dus het overzicht van, en de coördinatie over, wat er in Beverwijk aan de verschillende inhoudelijke duurzaamheidsthema’s gebeurt.
Maar wat betreft de kosten is het uitgangspunt dat die blijven bij het onderdeel waar ze nu al worden uitgevoerd. De ‘overall’ benodigde kosten voor duurzaamheid (bijvoorbeeld kosten om de openbare ruimte te vergroenen, inzet van duurzaamheidssubsidies door ODIJ of verduurzaming van gemeentelijk vastgoed) worden dus niet ondergebracht in het programma Duurzaamheid.

17. Hogere lasten begraafplaats en hogere baten grafrechten
Het bedrijfsplan van de begraafplaats is geactualiseerd waarbij ook de consequenties voor de begroting in beeld zijn gebracht. Dit leidt tot een verhoging van zowel de baten als de lasten met €130 dzd.

18. Implementatie Omgevingswet
Voor de implementatie van de Omgevingswet is een begroting gemaakt voor extra budget. De inwerkingtreding van de wet is wederom uitgesteld, waardoor er langer implementatiewerkzaamheden zullen zijn. Dit betekent dat er in 2022 rekening wordt gehouden met kosten voor programmamanagement, communicatie / participatie, het afmaken van de omgevingsvisie, het opstellen van het omgevingsplan, het voorbereiden en opstellen van een PlanMER, inhuur van expertise bij gebrek aan ambtelijke capaciteit en opleidingen.

19. Voorbereidingskrediet Kuenenpleinbuurt
In de gebiedsvisie en Nota van Uitgangspunten voor de Kuenenpleinbuurt zijn ambities vastgelegd om de leefbaarheid van de wijk te verbeteren. Daarvoor zijn er ambities om aanvullende ingrepen in de openbare ruimte uit te voeren. De wens is om de openbare ruimte een verdere kwaliteitsimpuls te geven waarbij gedacht wordt aan vergroenen en het klimaatadaptief inrichten van de openbare ruimte. Om dergelijke ambities verder uit te werken dient het project in integraliteit te worden uitgewerkt en is het streven een grondexploitatie op te stellen, waar in 2021 een concept-raming voor is opgesteld. Op dit moment worden een motie en amendement over de gebiedsvisie uitgevoerd. Als gevolg daarvan is naar verwachting meer tijd nodig om een definitieve grondexploitatie aan de raad aan te bieden en is dat moment voorzien in 2022. De projectbegeleidingskosten worden geraamd op €70 dzd voor 2022. Voorgesteld wordt om de kosten te dekken uit de bestemmingsreserve grondexploitaties, dit past binnen het bestedingsdoel van deze reserve.

20. Voeden bestemmingsreserve Spoorzone door onttrekking reserve Grondexploitatie
Voor komend jaar hebben we grotendeels in beeld welke werkzaamheden we willen uitvoeren voor het gebiedsprogramma Spoorzone. De focus in 2022 ligt op de volgende deelgebieden en werkzaamheden:

Overall Spoorzone

  • Uitvoering geven aan de dit jaar op te stellen ontwikkelstrategie
  • Uitvoering geven aan de communicatie/participatiestrategie
  • Nadere onderzoeken uitvoeren t.a.v. milieu, mobiliteit, RO, leefbaarheid, etc.
  • Opstellen 4 voortgangsrapportages
  • Verzekeren structurele dekking kosten bij begroting 2023
  • Samenwerking bestendigen met de Stichting Business Docks
  • Interne en externe afstemming met relevante beleidsvelden en programma’s en projecten
  • Bestuurlijke samenwerking en commitment in de IJmond, de MRA en daarbuiten bewerkstelligen

Stationsgebied/Noordoosten

  • Uitwerken van de dit jaar op te stellen Kansenkaart naar een Stedenbouwkundig plan
  • Toewerken naar een grondverkoop Ankie’s Hoeve op basis van de eerder met de raad gedeelde unsollicited proposal
  • Start omgevingsplan Ankie’s Hoeve
  • Opstellen bouwenveloppe en start selectie ontwikkelaar Meerplein
  • Werkzaamheden t.b.v. de HOV Beverwijk
  • Begeleiden diverse ruimtezoekers en initiatiefnemers
  • Afspraken maken met NS en ProRail inzake het station e.o.
  • Afspraken maken met gemeente Velsen en eigenaren van Wijckerpoort

Parallelweg/Kop van de Haven

  • Placemaking en tijdelijke functies
  • Oriënterend onderzoek versnelling noordelijke deel Parallelweg

Bazaarterrein

  • Uitvoering geven aan de nog met de Bazaar te sluiten intentieovereenkomst

Kostenraming 2022
Op basis van deze werkzaamheden is een kostenraming gemaakt, die in onderstaand schema is weergegeven. In totaal denken we €1,16 miljoen nodig te hebben in 2022.

 

Raming kosten Spoorzone 2022

Kosten

Project en programmamanagement

 €   551.520

Beleid, uitvoering en ondersteuning

 €   403.920

 subtotaal

 €       955.400

Milieuonderzoeken

 €      75.000

RO-advies

 €      25.000

Communicatiemiddelen

 €      50.000

Raad van Advies

 €      15.000

Diversen

 €      10.000

Onvoorzien

 €      25.000

 subtotaal

 €       200.000

totaal

 €     1.155.440

Voorgesteld wordt om voor 2022 een bruto krediet beschikbaar te stellen van €1.155.440

Doorkijk 2023-2025
Een lange termijn planning hebben we nog niet gemaakt omdat we vooral nog veel te onderzoeken hebben. We gaan er wel vanuit dat de jaarlijkse inzet rond het miljoen euro zal bedragen. Eventuele benodigde investeringen komen duidelijker in beeld na gereedkomen van het stedenbouwkundig plan voor het Stationsgebied/Noordoost, de Gebiedsvisie Bazaarterrein en na afronden van diverse mobiliteitsonderzoeken.

Dekking kosten bruto krediet 2022
Net als in 2021 willen we de kosten 2022 van het bruto krediet dekken uit de bestemmingsreserve Spoorzone.
Met de programmabegroting 2021 en het raadsbesluit van april is er in totaal €1.260.000 in de bestemmingsreserve Spoorzone gestort.

Bij de MRA hebben we net als in 2020 een subsidieaanvraag ingediend voor 2021 voor inzet van een flexibele schil bij gebiedsontwikkelingsteam om versnelling van de woningbouwopgave mogelijk te maken. De aanvraag is goedgekeurd en voor 2021 ontvangen we daardoor maximaal €200.000 aan MRA subsidie. Hierdoor hoeven minder kosten gedekt te worden uit de bestemmingsreserve Spoorzone.
Aan het einde van 2021 resteert dan door onderbesteding en de MRA-subsidie een bedrag van circa €650 duizend in de bestemmingsreserve Spoorzone. Dit willen we aanwenden voor dekking van een groot deel van de kosten voor 2022.
In 2022 wordt de reserve Spoorzone gevoed door de jaarlijkse storting van €180.000. Dit zijn de structurele middelen die eerder voor het project Bedrijventerreinen Beverwijk beschikbaar zijn gesteld, dat in het programma Spoorzone is opgegaan.

In 2022 is dan €830 duizend beschikbaar in de reserve Spoorzone. Dit is niet voldoende om de geraamde kosten van 2022 te dekken.
Voor het restant, zijnde maximaal € 325 duizend vragen we de raad een bijdrage uit de reserve Grondexploitaties en die te storten in de reserve Spoorzone. Het saldo van deze reserve staat per 1 september 2021 op €3,7 miljoen. Actualisatie van deze reserve gaat mee in de begroting.
Voorstel is om de reserve Grondexploitaties weer met eenzelfde bedrag aan te vullen na de verkoop van Ankie’s Hoeve. Verkoop is voorzien begin 2022. Hierover leggen wij u na verkoop een voorstel voor.

Het bedrag van €325 duizend kan lager uitvallen door een eventuele toekenning van processubsidie door de MRA, zoals in 2020 en 2021 het geval was. De aanvraag hiervoor zal eind dit jaar worden gedaan.

In onderstaand schema is weergegeven hoe we de geraamde kosten in 2022 willen dekken.

Raming 2022

 € 1.155.440

Dekking reserve Spoorzone (structureel)

-          € 180.000

Dekking reserve Spoorzone (incidenteel)

-          € 650.000

Mogelijke MRA subsidie 2022 (incidenteel)

-          € 200.000

Totaal resteert (incl. MRA subsidie)

 € 125.440

Totaal resteert (exc. MRA subsidie)

 € 325.440

Dekking reserve grondexploitaties (incidenteel)

-          € 325.440

Restant

€ 0

Voor de structurele dekking van de kosten vanaf 2023 wordt, zoals in april in het raadsvoorstel aangegeven, in de begroting van 2023 een voorstel gedaan.

Deze pagina is gebouwd op 10/12/2021 10:13:23 met de export van 10/12/2021 10:02:20