Verkeer en vervoer (2.1)
- Investeringen infrastructuur
Als gevolg van het geplande investeringen in en om die wijken waarvan de infrastructuur moet worden vervangen, stijgen de kapitaallasten de komende jaren. De jaarlasten van deze investeringen komen tot uitdrukking in de begroting nadat projecten zijn afgerond en eventuele subsidies of andere bijdragen zijn ontvangen. Naar verwachting ontstaat er op die manier over enkele jaren een piek in de kapitaallasten, die na verloop van tijd weer afneemt. Het is nodig om hiervoor aanvullende middelen op te nemen in de begroting. Bij benadering bedragen deze kapitaallasten gemiddeld €600 dzd per jaar (over de periode 2023 -2037). Om de te verwachten stijging van de kapitaallasten op te vangen heeft het college vanaf 2023 extra dekkingsmiddelen in de begroting opgenomen. Deze extra middelen zijn €225 dzd voor 2023, €450 dzd voor 2024 en €675 dzd voor 2025.
- Voor verkeersveiligheid rond scholen is in 2020, 2021 en 2022 €55 dzd extra begroot (besluit voorjaarsnota 2019).
- Vanaf 2022 zijn jaarlijks kapitaallasten begroot voor de doorfietsroute.
- In de jaren 2021, 2022 en 2023 wordt er geen bijdrage aan het mobiliteitsfonds gedaan (besluit begroting 2021).
Parkeren (2.2)
- Minimale afwijkingen
Economische havens en waterwegen (2.4)
- In 2024 zijn lasten geraamd voor baggerwerkzaamheden in de haven, deze lasten worden eens per drie jaar begroot (laatste keer gebaggerd in 2021).
- In 2024 en 2025 is €150 dzd budget begroot voor de Noorderkade. Een deel van de Noorderkade in zeehaven de Pijp is tijdelijk buiten gebruik gesteld. Het college zet in op verzelfstandiging van de haven. Het college monitort de situatie rondom de kade en beoordeelt wat nodig is de kade niet verder te laten verzwakken. Afhankelijk van de voortgang van het verkooptraject zijn hiermee mogelijk kosten gemoeid.