Wegen en kunstwerken (2.1)
Actueel beleidskader.
Voor het onderhoud van de openbare ruimte zijn beleids- en beheerplannen beschikbaar, deze zijn gebaseerd op specifieke normen (zoals de CROW) (*);
- Meerjarenprogramma beheer en onderhoud openbare ruimte 2013-2022
- Groenvisie Beverwijk 2020-2030
- Verbinden met water en rioleringsplan 2017-2021 (programma volksgezondheid en milieu)
- Openbare verlichting beleidsplan 2019-2023
- Jaarplan 2020 en meerjarenprogramma onderhoud openbare ruimte 2020-2029
*) Deze documenten zijn in te zien op webpagina vastgesteld beleid gemeente Beverwijk.
Kwaliteitsniveau en beheerplan.
Beheerplannen
- Gemeente Beverwijk beheert ongeveer 2 mln m2 verharding. Op basis van beheerplannen is in 2012 de basis gelegd voor het opstellen van een meerjarenplan onderhoud openbare ruimte.
De onderhoudsniveaus in de beheerplannen zijn gebaseerd op de niveaus uit de CROW.
De CROW hanteert de niveaus A, B, C en D, waarbij D het laagste is. Het minimale niveau waarbij nog geen kapitaalvernietiging plaats vindt is voor wegenonderhoud het niveau C.
Het college past in het grootste gedeelte van het areaal het niveau normaal (= C) toe. Voor bepaalde gebieden, zoals winkelcentra, is een hoger onderhoudsniveau en in het buitengebied is het soberder niveau sober vastgesteld. Dit is vastgelegd in de beheerskwaliteitskaart.
Vervolgens is dit plan jaarlijks geactualiseerd in de betreffende jaarplannen en meerjarenprogramma’s met inbegrip van de daarbij benodigde kosten. Dit wordt gedaan op grond van genormeerde inspecties, andere waarnemingen of meldingen en actuele ontwikkelingen en met behulp van kengetallen en eenheidsprijzen.
Onderhoudsprojecten voorbereiding en/of uitvoering in 2022
In voorbereiding (VO wordt opgesteld en/of participatie gestart)
- Alkmaarseweg
- Zuiderkade
- Warande (Laan van Blois e.o.)
- Pilotenbuurt (Van Riemsdijklaan, Olieslagerslaan etc.)
- De Dalen
- Plesmanweg, inclusief de bijbehorende kruispunten
- Plantage (uitvoering herinrichting voorplein winkelcentrum)
Financiële consequenties en de vertaling in de begroting.
- Het benodigde structurele budget voor dagelijks en groot onderhoud en kapitaallasten is opgenomen in de meerjarenbegroting in taakveld verkeer en vervoer.
- Binnen de door de raad vastgestelde begroting wordt jaarlijks een geactualiseerd uitvoeringsprogramma opgesteld met benodigde budgetten en/of investeringskredieten voor de openbare ruimte, dit is inclusief de kunstwerken, verkeersinstallaties, omvormingen groen e.d. Eén van de doelstellingen hiervan is om achterstallig onderhoud te voorkomen.
- In (of gelijk met) de jaarlijks door de raad vast te stellen begroting levert het college een overzicht van de benodigde investeringskredieten voor het onderhoud van de openbare ruimte. In taakveld Verkeer en vervoer (2.1) is voor de komende periode van 4 jaar een investeringsprogramma opgenomen met daarin de voorgenomen vervangings- en renovatieprojecten op grond van het meerjarenprogramma voor de openbare ruimte. Dit is het investeringsschema (“geprognosticeerde projectinvesteringen 2022-2025 (exclusief GRP-maatregelen”).
- Vanaf 2021 heeft het college extra dekkingsmiddelen in de begroting opgenomen om de te verwachten stijging van de kapitaallasten op te vangen. Omdat de infrastructuur in en om de wijken uit de jaren-60 van de vorige eeuw is verouderd, komen een aantal van deze wijken voor in het investeringsschema (Oosterwijk, Pilotenbuurt, Warande). Gelijk aan de groei van de gemeente in het verleden stijgen de kapitaallasten de komende jaren als gevolg van de geplande investeringen in en om die wijken.
- Als gevolg van diverse bouwontwikkelingen neemt geleidelijk het areaal aan openbare ruimte toe (Broekpolder, Binnenduin etc.). Het college toetst periodiek de gevolgen voor het dagelijks en groot onderhoud in de begroting en neemt daarop de nodige maatregelen.
- Voor 2022 en 2023 wordt krediet gevraagd voor een reconstructie van de Plesmanweg. Of dit een reconstructie wordt óf onderhoud aan de asfaltdeklaag is afhankelijk van de uitkomsten van asfaltonderzoek. In de begroting wordt het krediet opgenomen waarmee de rijbaan gereconstrueerd kan worden. Indien de maatregel beperkt blijft tot onderhoud kan dit vanuit exploitatiebudget gefinancierd worden en worden deze kredieten niet geactiveerd.
- Provincie Noord-Holland bereidt de aanleg voor van de busbaan vanaf Velsertraverse, via Wijckerpoort achter station langs naar de Wijckermolen. De voorbereiding en aanleg van de busbaan wordt door de provincie gefinancierd. Bij de aansluiting van de busbaan op de Wijckermolen wil de gemeente een aanpassing doen aan de Wijckermolen. Deze aanpassing is geen onderdeel van de aanleg van de busbaan. De werkzaamheden worden medio 2023 meegenomen in de aanleg van de busbaan maar door gemeente Beverwijk gefinancierd.