Wat wil de raad bereiken?
- De gemeente moet bereikbaar en verkeersveilig blijven, nu en in de toekomst. Door een betere bereikbaarheid van Beverwijk en de regio vormt Beverwijk een prettig woon- en werkgebied, als alternatief binnen de noordelijke Randstad.
- Binnen 30 minuten ben je in Amsterdam en binnen 10 minuten sta je op het strand.
- We zetten in op goede fietsverbindingen en daarnaast willen we beter openbaar vervoer, waarbij Beverwijk goed verbonden is met onder andere de rest van de Metropoolregio Amsterdam. Hiermee willen we inwoners verleiden tot schonere en duurzame vormen van mobiliteit.
- Onveilige verkeerssituaties worden aangepakt, zeker rondom scholen.
Wat gaat het college daarvoor doen?
Uitvoering maatregelen nieuwe mobiliteitsvisie.
- Naar verwachting wordt de Mobiliteitsvisie 2030 in het najaar van 2021 bestuurlijk vastgesteld. In 2022 zal gestart worden met de uitvoering van de beschreven maatregelen van het bijbehorende Uitvoeringsprogramma.
Totstandkoming uitvoeringsplan verkeersveiligheid
- Begin 2021 is naar aanleiding van de motie ' Onderzoeken plan voor verbeteren verkeersveiligheid' (raadsvergadering 3-1-2020) de ' Analyse verkeersveiligheid gemeente Beverwijk' vastgesteld. Eind mei 2021 is de intentieverklaring ' Verkeersveiligheid regio Zuid-Kennemerland IJmond' getekend. In het vierde kwartaal van 2021 wordt naar verwachting het regionale uitvoeringsplan opgesteld.
Op basis van dit plan zal in het eerste kwartaal van 2022 een gemeentelijk uitvoeringsplan worden opgesteld. Het uitvoeringsplan inclusief de begroting leggen we aan de gemeenteraad voor ter besluitvorming. Met de risicoanalyse en het uitvoeringsplan heeft de gemeente straks een integraal verkeersveiligheidsplan waarmee de verkeersonveiligheid de komende jaren kan worden aangepakt.
Verbinding A8/A9
- Voor een betere doorstroming en bereikbaarheid tussen de IJmond en de Zaanstreek is een nieuwe wegverbinding tussen de A8 en de A9 wenselijk. Op grond van de in september 2020 vastgestelde Wijzigingsovereenkomst II werken we onder regie van de provincie Noord-Holland verder aan de planstudie A8-A9 om te komen tot realisatie van deze verbinding in 2026- 2028. Beverwijk wil dat de leefbaarheid van de Broekpolder niet afneemt. Raad en college zullen ondanks de voorkeur voor het Heemskerkalternatief proberen de provinciale keuze voor het Golfbaanalternatief zo goed mogelijk ingepast te krijgen. Ons uitgangspunt is te allen tijde dat de leefbaarheid er in de Broekpolder niet op achteruit gaat.
Spoorzone
- In het najaar van 2021 vinden er twee onderzoeken plaats naar de mobiliteitseffecten van de Spoorzone. Allereerst een onderzoek naar de effecten van de Spoorzone op de IJmond waarbij ook andere ontwikkelingen binnen de IJmond worden meegenomen. Daarnaast een onderzoek naar de deelgebieden van de Spoorzone. In 2022 zal gestart worden met de planvorming van hieruit voortkomende maatregelen
Mogelijkheden afwaardering A22 onderzoeken
- Er zal in overleg worden gegaan met het Rijk om te onderzoeken of de A22 kan worden afgewaardeerd naar een weg met een 70- of 80 km/uur regime. Dit zorgt voor vermindering van geluid en verbetering van de luchtkwaliteit waardoor er voor inwoners en werknemers van bedrijven in de directe omgeving gezondheidswinst te behalen valt. Tevens biedt het kansen voor meer op- en afritten en meer mogelijkheden voor de ontwikkeling van de Spoorzone.
Tweede pont Noordzeekanaal
- Vanuit IJmond Bereikbaar blijven we gemeente Velsen ondersteunen in de lobby richting gemeente Amsterdam (concessiehouder) en andere overheden (provincie en
Rijk) voor structurele dekking voor het in de vaart houden van de 2e pont. In de zomer van 2021 is er vanuit IJmond Bereikbaar opdracht gegeven tot een onderzoek dat moet leiden tot een MKBA en een businesscase.
Doorgaan met het uitwerken en realiseren regionale westelijke doorfietsroute.
- Het college gaat verder met de voorbereiding en realisatie van het westelijk tracé van de regionale doorfietsroute, conform het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Doorfietsroute.
- De aanleg van een fietsstraat op deelproject Westerhoutweg start september 2021.
- Op het kruispunt Zeestraat - Warande start maart 2022 de aanleg van een rotonde.
- Op de Warande (tussen Baljuwslaan en Rozenlaan) zijn in december 2020 fietsstroken aangelegd.
- Voor deze drie projecten is door de provincie Noord-Holland subsidie verstrekt.
- Voor de Warande (vanaf Rozenlaan tot Plantage) en de Wijk aan Duinerweg is een ontwerp gereed waarbij de fietspaden verbreed worden. Dit ontwerp wordt eind 2021 aan bewoners voorgelegd.
- Voor de Kuikensweg is een ontwerp opgesteld. Deze kan begin 2022 aan bewoners voorgelegd worden.
- De oversteek van Wijk aan Duinerweg over de Plesmanweg naar de Kuikensweg wordt nog onderzocht. Dit wordt meegenomen bij het maken van de plannen voor de Plesmanweg.
Verbeteren lokale verkeersveiligheid
- Voortzetting uitwerken en realiseren plannen ter bevordering van de veiligheid rond scholen door middel van lokale verkeersmaatregelen, informatie- en communicatievoorzieningen, zoals vastgelegd in het plan van aanpak verkeer rond scholen.
- Zoveel mogelijk in combinatie met groot onderhoud aan de openbare ruimte, verbeteren van verkeerssituaties of aanleg van nieuwe infrastructuur en de verkeersveiligheid op erftoegangs- en gebiedsontsluitingswegen, zoals fietsstraten, fietspaden, oversteekplaatsen voor langzaam verkeer en een duurzaam veilige inrichting.
Investeringen oude wijken
- De infrastructuur van de woonwijken (Warande, Oosterwijk en Pilotenbuurt) uit de 60-er jaren van de vorige eeuw nadert het einde van de technische levensduur en is aan vervanging toe. De komende jaren zullen deze moeten worden vervangen of gerenoveerd en hierdoor zijn nieuwe investeringen nodig. In onderstaand schema zijn deze wijken opgenomen. Deze projecten worden de komende jaren uitgevoerd.
- Overzicht geprognosticeerde projectinvesteringen 2022-2025 (exclusief GRP-maatregelen)
Straat- / wijknaam | Investeringsbedrag (x €1.000) | |||
---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Geplande projecten | ||||
Bankenlaan (tussen Creutzberglaan en Kaagweg) | 180 | - | - | - |
De Dalen | 221 | - | - | - |
Dreef (incl. waterverbinding Irislaan-Westerhoutweg) | - | - | 480 | - |
Florastraat | - | - | - | 286 |
Populierenlaan | - | - | - | 443 |
Meerplein, -straat (afh. v. bouwontwikkeling) | - | - | - | 1.115 |
Oosterwijk 3e fase | - | 725 | - | - |
Openbare verlichtingsplan | 462 | 199 | - | - |
Vervanging VRI-installaties (Wijkermeer- en Plesmanweg) | 702 | - | - | - |
Wijckermolen (aanpassing agv HOV-busbaan) | 120 | - | - | - |
Overboslaan | - | - | 105 | - |
Pilotenbuurt | 927 | - | - | - |
Plantage | - | - | 829 | - |
Plesmanweg | 1.476 | 1.652 | - | - |
Kerkstraat | - | - | 200 | - |
Warandebuurt | 1.135 | 675 | - | - |
Westerhoutplein (na aanleg rotonde) | - | - | 383 | - |
Subtotaal geplande projecten | 5.223 | 3.251 | 1.997 | 1.844 |
Prognose Cyclische projecten | 198 | 702 | 1.260 | 1.200 |
Totaal (excl. GRP en BTW) | 5.420 | 3.953 | 3.257 | 3.044 |