Bestuur en ondersteuning

Financiële informatie

Bestuur (0.1)

  • In 2022 zijn de lasten iets hoger door gemeenteraadsverkiezingen en de wisseling van raad en college.

Burgerzaken (0.2)

  • In 2022 zijn de lasten hoger door de organisatie van de gemeenteraadsverkiezingen.

Beheer overige gebouwen en gronden (0.3)

  • De baten zijn in 2022 verhoogd met €3 mln. De verwachte netto opbrengst van grondverkoop is verschoven van 2021 naar 2022.
  • De mutaties van de lasten betreft kapitaallasten van investeringen.

Overhead (0.4)

  • Onder overhead vallen alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van het primaire proces. Om inzicht te geven over de overhead, is deze verdeeld in de volgende onderdelen:

Overhead
(x € 1.000)

2022

2023

2024

2025

1. Personeel

7.937,5

7.747,5

7.747,5

7.747,5

2. ICT

1.295,9

1.194,5

1.187,3

1.168,3

3. Huisvesting en Facilitair

2.406,7

2.128,3

2.096,6

2.057,5

4. Uitbestede diensten

1.319,3

1.254,3

1.254,3

1.254,3

5. Doorbelasting naar grexen

-65,8

-65,9

-65,9

-65,9

Totaal

12.893,6

12.258,7

12.219,8

12.161,7

  1. Onder personeel vallen de personeelslasten van het management van de totale organisatie en de medewerkers van de ondersteunende teams. Onder de ondersteunende teams vallen communicatie, juridische zaken, HR, salarisadministratie, ICT, facilitaire zaken, bestuursondersteuning, financiën & control. Opleidingskosten en vergoedingen voor woon-werkverkeer worden ook tot de personeelslasten gerekend. In 2022 zijn de lasten hoger vanwege het doorschuiven van het budget voor de doorontwikkeling van de organisatie van 2021 naar 2022.
  2. Tot de ICT kosten worden de kosten gerekend voor hard- en software en (mobiele) telefonie voor algemeen gebruik en de kosten voor hard- en software voor de ondersteunende afdelingen. De hard- en software die direct toe te rekenen zijn aan activiteiten staan geraamd op de  betreffende taakvelden (vb. de software kosten voor de Basisregistratie personen (BRP) staan geraamd binnen taalveld 0.2  Burgerzaken). In 2022 is budget begroot voor ICT-projecten voor het inrichten van een veilige en stabiele ICT-omgeving. In de jaren daarna komt de afloop van de ICT lasten door de afloop van kapitaallasten van de reeds gedane ICT investeringen. De kapitaallasten van de toekomstige ICT investeringen staan begroot op taakveld 0.8 overige baten en lasten.
  3. De huisvestingskosten bestaan uit alle kosten gerelateerd aan het stadhuis en het bedrijfsgebouw. Dit zijn onder andere de kapitaallasten, onderhoudskosten, diverse belastingen en heffingen, gas-, water- en elektriciteitskosten en verzekeringspremies. Onder facilitaire kosten vallen o.a. de kosten van kantoorbenodigdheden, papier en de huur van printers. Door aflopende kapitaallasten lopen de huisvestingslasten af. Op basis van het Meerjaren Onderhoudsplan vastgoed zijn de onderhoudslasten op taakveld 0.4 toegenomen ten opzichte van voorgaande jaren.
  4. Uitbestede bedrijfsvoering zijn werkzaamheden die tot de overhead worden gerekend volgens de BBV, maar die zijn uitbesteed aan derden. Het gaat om kosten voor o.a. het externe archief, verzekeringen, inkoop- en aanbesteding, beveiliging, catering, reprografie en schoonmaak. In 2022 zijn de kosten van uitbestede dienstverlening hoger vanwege het opschonen en digitaliseren van het bouwvergunningen archief. Dit wordt door derden uitgevoerd. Zie ook de toelichting op de meerjarenraming .
  5. De geraamde overheadlasten die naar de grondexploitatie worden doorbelast, vindt plaats op basis van de verdeelsleutel die is opgenomen in de financiële verordening.

Treasury (0.5)

  • De jaarlijkse verschillen worden veroorzaakt door het fluctuerende renteresultaat. Bij 0.5 'Saldo van de financieringsfunctie' wordt het renteresultaat vermeld. Voor de berekening van het renteresultaat verwijzen we naar de tabel in de paragraaf Financiering. Hierin worden de baten en lasten apart weergegeven.

OZB woningen (0.61)

  • De opbrengst OZB woningen is voor 2022 geïndexeerd met 1,6%.
  • Door areaaluitbreiding is er een hogere opbrengst van €30 dzd structureel begroot vanaf 2022. Zie ook de toelichting op de meerjarenraming .

OZB niet-woningen (0.62)

  • De opbrengst OZB niet-woningen is voor 2022 geïndexeerd met 1,6%.
  • De opbrengst voor 2022 is incidenteel verhoogd met €240 dzd voor de dekking van de kosten van de aanjaagregeling.

Parkeerbelasting (0.63)

  • De opbrengst stijgt jaarlijks omdat de tarieven stapsgewijs worden verhoogd tot €1,50 in 2023. Na 2023 wordt rekening gehouden met een indexatie van 2% per jaar.

Belasting overig (0.64)

  • Met ingang van 2022 is de opbrengst precario €1,7 mln lager omdat gemeenten vanaf dat jaar geen precario meer mogen heffen van nutsbedrijven over netwerken die ze in, op of boven gemeentegrond exploiteren.

Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds (0.7)

  • De algemene uitkering is conform de septembercirculaire 2021 begroot.

Overige baten en lasten (0.8)
Onderstaande posten zorgen voor oplopende baten en lasten in de jaren

  • De indexatie van de baten en lasten voor de jaren 2023 tot en met 2025
  • De kapitaallasten van de investeringen uit het bedrijfsvoeringsinvesteringsplan
  • De taakstellende stelposten: geen indexatie GR'en,  herijking subsidies en ombuiging begroting.
  • In 2021 worden hoge lasten veroorzaakt door de middelen van het coronasteunpakket die op dit taakveld aan de lastenkant zijn begroot.  
Deze pagina is gebouwd op 10/12/2021 10:13:23 met de export van 10/12/2021 10:02:20