Onderwijs

Taakvelden

Wat wil de raad bereiken?

  • Het belang van vroegtijdig voorkomen van onderwijsachterstanden is belangrijk.
    Het voorkomen van onderwijsachterstanden draagt immers niet alleen bij aan een goede start in het basisonderwijs. Het sluit tevens aan op de preventieve taken van jeugd. Bovendien kan het voorkomen van onderwijsachterstanden effecten hebben op de langere termijn, onder andere: betere kansen op het vervolgonderwijs, meedoen in de samenleving, participatie in het arbeidsproces en een betere gezondheid.
  • Op de basis- en middelbare school is het belangrijk dat kinderen in aanraking komen met allerlei facetten uit de samenleving. We vinden het belangrijk dat kinderen ook onderwezen worden in cultuur en sport. We faciliteren cultuureducatie, bewegingsonderwijs en lessen in democratisch burgerschap.
  • Daarnaast is het belangrijk de jeugd op te leiden die aansluiten bij de te verwachte vraag naar technisch personeel ook in het kader van realisatie van nieuwe technieken voor windenergie, warmtenetten, aardgasloos bouwen en circulaire economie.

Wat gaat het college daarvoor doen?

  • Het college werkt aan de uitvoering van het Onderwijsachterstandenbeleid 2020-2023. De thema's in deze nota zijn: doorgaande leerlijn 2-13 jaar, toeleiding naar voorschoolse voorzieningen, ouderbetrokkenheid, focus op taalverwerving in beleid 0 tot 2 jarigen en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Met vijf basisscholen met de zwaarste doelgroep op het gebied van onderwijsachterstanden wordt samengewerkt om hier een extra impuls aan te geven.
  • Binnen het thema sociaal-emotionele ontwikkeling zet het college in op Cultuureducatie met Kwaliteit. Zie ook taakveld Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie .
  • Samen met het onderwijs werkt het college, binnen het Nationaal Programma Onderwijs, aan het terugdringen van opgelopen achterstanden door de corona periode.
  • Het college werkt aan de uitvoering van het Regionaal Meerjarenplan Laaggeletterdheid 2020-2024.
  • In lijn met het Regionaal Educatief Plan is een Taalakkoord opgesteld voor de periode 2019-2021. Het Taalakkoord wordt verlengd met 3 jaar tot en met 2024. In 2022 worden alle partners benaderd om te spreken over de voortgang en het behalen van de doelen.
  • Op grond van de Wet Educatie Beroepsonderwijs monitoren en registreren we in 2022 de kwaliteit van het non-formeel onderwijsaanbod.
  • Het college werkt aan het bereiken van de laaggeletterde inwoners met de Nederlandse taalachtergrond. Partners werken actief samen met de taalspreekuren van de bibliotheken om de juiste match tussen vraag en aanbod te bereiken en zo de zelfredzaamheid van laaggeletterde inwoners te vergroten.  
  • Het college werkt aan het vergroten van de gezondheidsvaardigheden van laaggeletterden, zodat zij in staat zijn zelfstandig om te gaan met gezondheidsinformatie. Laaggeletterden leren onder meer etiketten van producten te lezen, zodat ze gezondere keuzes gaan maken. Zie hiervoor ook taakveld Volksgezondheid .
  • Samen met gemeenten Velsen, Heemskerk, Castricum en Uitgeest en beide Samenwerkingsverbanden onderwijs is in 2020 gestart met een gezamenlijke Uitvoeringsagenda Onderwijs en Jeugd. Hierin komt de inzet vanuit jeugd(hulp) en onderwijs aan jeugdigen samen. In 2022 werken we verder aan de invulling en uitvoering hiervan, samen met jeugd(hulp)- en onderwijspartners. Zie ook taakvelden Samenkracht en burgerparticipatie  en Maatwerkdienstverlening  .
  • Complexe jeugdproblematiek pakken we aan door problemen bij jeugd vroegtijdig te signaleren. Hierbij is een gezamenlijke preventiestrategie tussen jeugd, onderwijs en veiligheid van groot belang. Dit bewerkstelligen we met innovatieve projecten zoals Geldezels en het Actieplan Wapens en jongeren. Zie ook de taakvelden Samenkracht en burgerparticipatie  , Maatwerkdienstverlening  en taakveld Openbare orde en veiligheid .
  • Het college gaat, op structurele basis, met scholen (primair en voortgezet) in gesprek over veiligheidsthema's. Om van elkaar te leren en (preventief) in te kunnen springen op trends en actuele ontwikkelingen.
  • In 2022 wordt ingezet op het tegengaan van thuiszitters en het vinden van een passende onderwijsplek voor alle Beverwijkse kinderen. Het in 2020 getekende thuiszitterspact in de regio Kennemerland vormt hiervoor het uitvoeringskader.
  • In 2022 wordt TTT IJmond voortgezet. Kinderen krijgen hiermee breder inzicht in de mogelijkheden die de maatschappij voor hen biedt, zodat ze kansrijker worden in hun latere schoolloopbaan en op de arbeidsmarkt. Na een positieve tweede evaluatie door de raad na de zomer van 2022 kan het programma structureel worden ingezet.
  • Door de samenwerking met organisaties zoals Techport te verstevigen, zet het college in op onderwijs op het vlak van techniek, duurzaamheid en innovatie. Dit gebeurt in samenwerking met het bedrijfsleven en het RMC. Zie ook taakvelden Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen  en Arbeidsparticipatie  .
Deze pagina is gebouwd op 10/12/2021 10:13:23 met de export van 10/12/2021 10:02:20